top of page

לחבק את הטבע: ההשפעה של עיצוב ביופילי בעיצוב פנים ואדריכלות

"כי האדם עץ השדה" דברים כ': י"ט-כ'.

בזמנים הללו שאנו חיים כעת, כאשר האנשים מבלים את רוב זמנם בחללים סגורים והקשר ביננו לטבע הולך ונשחק, נכנס בשנים האחרונות מושג עיצובי חדש - עיצוב ביופילי.

בעולם ההולך והמתפתח של עיצוב פנים ואדריכלות, הרעיון של עיצוב ביופילי זכה למשיכה משמעותית בזכות יכולתו למזג בצורה חלקה את הסביבה הבנויה עם העולם הטבעי.

עיצוב ביופילי הוא יותר מסתם טרנד; זוהי גישה הוליסטית המדגישה את שילוב הטבע במרחבי המחיה והעבודה שלנו.

בלב העיצוב הביופילי עומדת האמונה שלבני אדם יש דחף אנושי מולד עם הטבע. שילוב אלמנטים כמו אור טבעי, צמחים וחומרים אורגניים בחללים פנימיים יוצר סביבה שמהדהדת עם האינסטינקטים הראשוניים שלנו.

מחקרים מציינים כי חשיפה לטבע בתוך המקומות שבהם אנו חיים ועובדים יכולה לשפר את הרגשת הטוב, להפחית מתח, וגם להגביר את היצירתיות והפרודוקטיביות. בין אם מדובר בדירה קטנה או משרד גדול, הוספת אלמנטים ביופיליים מעוררת בנו רגש חיובי.


אז איך יוצרים את החיבור הביופילי בתכנון אדריכלי ובעיצוב פנים?

בתחום האדריכלות, הקשר בין החצר או המרפסת לפנים הבית, הדירה או אפילו משרד הינו מרכיב מכריע בעיצוב ביופילי מוצלח.

מעברים חלקים בין חללים פנימיים וחיצוניים יוצרים תחושה של המשכיות, ומטשטשים את הגבולות בין הסביבה הבנויה לעולם הטבע. יצירת פטיו, תכנון חלונות גדולים, דלתות זכוכית ואפילו פתחים בתקרה עם סקיילטים מאפשרים להכניס את האור הטבעי וליצור את החיבור החזותי והפיזי עם נופים חיצוניים, ומאפשרים לאנשים להרגיש מוקפים בטבע גם כשהם בפנים.



















סקיילט בפינת האוכל, תכנון ע"י משרד: PAUL



















גם בחללים ללא חצר או מרפסת אפשר ליצור את החיבור הזה בהיבט של עיצוב פנים מומלץ לשלב צמחייה בחללים, בין אם מדובר בעציצים המפוזרים ברחבי החלל ומשולבים יחד עם האלמנטים העיצוביים בפרוייקט, או קירות ירוקים רחבי ידיים. השימוש המכוון בחומרים טבעיים, כמו עץ ​​ואבן, מחזק עוד יותר את הקשר בין האלמנטים הפנימיים והחיצוניים.  לדוגמא: ניתן להשתמש בריצופי אבן ופרקט אשר יתנו את התחושה הפיזית הזו כאשר תהלכו יחפים.



















יתר על כן, הקשר הסימביוטי בין גינון לתכנון אדריכלי מתרחב מעבר לאסתטיקה. שיטות עיצוב בר קיימא, כגון אגירת מי גשמים ושימוש חוזר בהם לצורך תחזוק הגינה, גגות ירוקים וגינון חסכוני באנרגיה, תורמות לידידותיות האקולוגית הכוללת של מבנה.

קחו לדוגמא חזית של בית הפונה לכיוון דרום. חזית זו בימי הקיץ, רוב הזמן תהיה חשופה לשמש, על מנת לסנן את קרני השמש, נוכל לשתול עצים חד עונתיים, אשר נותנים צל בתקופות של הקיץ, ובחורף, מאחר והם נשירים, הם יאפשרו לקרני השמש לחמם את החזית.


לסיכום, עיצוב ביופילי מייצג שינוי פרדיגמה באופן שבו אנו ניגשים לעיצוב פנים ואדריכלות. השילוב של צמחייה וחיבור החוץ עם החללים הפנימיים הם חיוניים ביצירת סביבה שנראת לא רק מדהימה אלא גם תורמת לרווחת הדיירים והעובדים. ככל שאנו ממשיכים להכיר בחשיבות הקשר שלנו עם הטבע, עיצוב ביופילי עומד כמגדלור של חדשנות, ומציע שילוב הרמוני של הסביבה הטבעית והבנויה לעתיד בר-קיימא ומעשיר יותר.



אני כאן לשירותכם, יש לכם שאלות? התלבטויות? רוצים לשמוע עוד?

תוכלו לשלוח לי הודעה ב WhatsApp לצורך תיאום פגישה





97 צפיות0 תגובות
bottom of page