top of page

איך בוחרים משטחי עבודה למטבח

שיש טבעי, גרניט פורצן, קוורץ לכולם יש את אותו השם בארץ "שיש".

בואו ננסה לעשות לכם סדר.

במאמר שלפניכם אני אעלה את רוב האופציות הקיימות היום בשוק שנותנים מענה למשטחי עבודה בתחום המטבח. חלקן פופולריות יותר וחלקן פחות.

מה האופציות שקיימות בשוק?


1) שיש טבעי - הינה אבן טבעית, או גרניט מתייחסים לחומרים שנחצבים מהאדמה ומשמשים למטרות בנייה ודקורציה.

וגם בקטגוריה הזו ישנם מספר סוגים של אבן טבעית, כגון: גרניט, אבן גיר כמו טרוונטין שנהיה מאוד פופולרי בתקופה האחרונה, או שיש קונצ'טו - זהו משטח שיש שמיוצר בעבודת יד ייחודית. ייצור משטחי השיש כולל חיבור של פסיפס ואבנים מיוחדות ויפהפיות על גבי לוח אחד. תוכלו למצוא משטחי שיש קונצ'טו עם אבנים משובצות, עם שילובי צבעים מיוחדים וייחודיים, עיצוב יוקרתי ויפהפה.


מאחר והשיש הטבעי נחצב מהטבע, כל לוח הינו שונה מהלוח שבא אחריו ולכן אבן טבעית לא מתאימה לכל לקוח. ניתן להתגבר על כך, ברגע שמגיעים לספק השיש, בוחרים וממיינים את הפלטות שבהם רוצים להשתמש בפרויקט.


יתרונות: חומר חזק ועמיד שיש לטבע להציע לנו. הוא עמיד בפני חום, שריטות ואינו סופג. בנוסף ניתן לעבד את השיש במגוון של אפשרויות, כמו כן ניתן לעצב קנטים במבחר רחב.

יש מבחר עצום של גוונים וטקסטורות. המשטח יכול לעבור עיבוד וליטוש, וניתן להגיע למגוון של מרקמים כגון: מלוטש, מבריק, מסורק ועוד.

חסרונות – האופציה הכי יקרה מבין השלושה מחיר מתחיל מ-2,000 ש"ח ומעלה, עובי מינימלי של 2 ס"מ וגודל הפלטות יכול להשתנות מספק לספק.


2) פורצלן- הינו מוצר חדש יחסית בשוק וקיים מספר שנים. המשטח עובר עיבוד במפעל ע"י חום ודחיסה של מינרלים ותרכובות שונות, ולכן זהו חומר סינטטי. יש מספר חברות שמייצרות את משטחי הפורצלן הללו, לדוגמא: חברת קוסנטינו מספרד מייצרת את משטחי הדקטון שלה. חברת אבן קיסר הצטרפה לטרנד, והתחילה לשווק גם את משטחי הפורצלן שלה. כמו גם, חברת אטלס, למינם, אינפיניטי, נאוליט ועוד.

לכל חברה יש מבחר גדול של טקסטורות, מרקמים וצבעים.


יתרונות: חומר חזק, אנטיבקטריאלי, עמיד בפני כתמים, עמיד בפני שריטות אך עם זאת עדין יותר בכאשר מגיע בגימור מבריק. המשטח עמיד בפני חום וקור, המאפשר להניח סירים חמים ישירות על המשטח. הוא עמיד בפני קרני UV ולכן יכול לשמש למטבחי חוץ.

חסרונות – מעבד השיש חייב לדעת איך לעבוד עם משטח כזה על מנת להגיע לתוצאה טובה. המחיר שלו נע בין 1300-1900 למ"א.

מאחר והטקסטורות מודפסות ע"ג המשטחים, ומנסים לדמות את השיש הטבעי הלוחות הינם זהים אחד לשני.


3) קוורץ- משטחי הקוורץ היו עד לא מזמן קונסנזוס ובמרבית המטבחים בישראל היו מותקני משטחי קוורץ כשהסוג הבולט והמוכר הוא של חברת אבן קיסר. גם החומר הזה מככב בחברת קוסנטינו תחת המוצר סילסטון גם כאן החומר הינו סינטטי ומיוצר במפעל ע"י דחיסת קוורץ בחום ולחץ. יתרונות: עלות החומר הינה בין הזולות מבין כל האופציות. הוא עמיד לשריטות ויש מבחר די מגוון עם גימורים שונים. הקוורץ מגיע בעובי של כ -2 ס"מ.

חסרונות – הקוורץ אינו עמיד לחום, ובחלק גדול של הדגמים הינו סופג חמורים ותבלינים.


4) קוריאן- משטח זה הינו סינטטי גם כן, אשר מבוסס על תרכובות פולימריות בעיבוד תעשייתי אשר הומצא על ידי חברה אמריקאית דופונט.


יתרונות: אחד היתרונות הבולטים של המשטח הוא הגמישות של חומר הגלם. גמישות זו מאפשרת ליצור שילובים של מספר פריטים יחד ומשטח ארוך ללא חיבור בינהם מאחר והוא עוברים ליטוש כחלק מהתהליך. הגמישות הזו באה לידי ביטוי גם בעיצובים אמורפיים ולא ישרים.

יתרון נוסף שהמשטח הינו אנטיבקטריאלי ומאחר והוא חומר סינטטי הוא יכול להגיע במגוון רחב של גוונים וטקסטורות.

חסרונות – קוריאן אינו עמיד בפני חומרי ניקוי חזקים כמו אקונומיקה ומסיר שומנים לאורך הטווח הארוך, והינו סופג כתמים.

החומר רגיש לחום ולכן יש להימנע מלהניח סירים חמים ישירות על המשטח.

חסרון נוסף שיש לחומר הוא שחיקה לאורך זמן. למשטח יש רגישות לשריטות אך ישנו פתרון לבעיה זו, והיא שניתן לבצע ליטוש מחדש של המשטח באמצעות איש מקצוע המתמחה ומכיר את מוצרי הקוריאן בכל מספר שנים.


5) נירוסטה- קבלו משטח אשר עד לפני כמה שנים שימש רק את תחום המטבחים התעשייתים, אך אט אט חדר גם לתוך בתים הפרטיים.

יותר ויותר בעלי הבתים מזהים את הפוטנציאל האדיר שיש לנירוסטה להציע. המראה הנקי, המודרני והתעשייתי ניתן להגיע לרמת גימור ואסתתיקה מרשימה המשדרת יוקרה ומראה ייחודי שאף חומר גלם אחר לא יכול לתת.


יתרונות: לא סתם אחד התקנים של משרד הבריאות במסעדות הינו השימוש במשטחי נירוסטה. מאחר והמשטח הינו אנטיבקטריאלי ושומר על המראה שלו לאורך הזמן. נירוסטה אינה מחילדה, היא אינה סופגת נוזלים וכתמים והינה עמידה בפני טמפרטורות קיצוניות של חום וקור.

בנוסף ישנם ספקים אשר יכולים לספק משטחים אחידים ללא חלוקה עד אורך של 6 מ'. משטח הנירוסטה יכול להיות גם אידאלי מבחינה עיצובית. ניתן לקבל אותו בגימור מט, משי או בגימור מלוטש ומבריק. לכל גימור יש את היכולת להתכתב עם סגנון עיצובי שונה, החל מסגנון כפרי ועד הסגנון המודרני והמינימליסטי. כמו כן יש לנו את היכולת להתאים את משטח הנירוסטה לאביזרי נירוסטה שונים כמו מוצרי החשמל ופרזול, גופי תאורה ועוד.

יתרון נוסף הוא שהמשטח יכול להגיע בעוביים שונים, בהתאם לקו העיצובי של המטבח.

חסרונות: נירוסטה אינה עמידה בפני שריטות, ולכן מומלץ לעבוד עם קרש חיתוך. ועלות החוצר אינה זולה המתחילה בסביבות החל מ 3,000 ש"ח ומעלה.


6) עץ - זהו חומר המשמש כתחליף למשטחי עבודה השונים במיוחד לאיזור האי של המטבח. אין ספק ששילובו בעיצוב המטבח יכולה להקפיץ את הנראות הכללית ולהוסיף למטבח את הטאצ' החמים שרק הוא יכול לתת. החומר מתחלק ל- 2 אופציות:

בוצ'ר בלוק ובוצ'ר לאמי- המונח "בוצ'ר" מתייחס לשיטת הדבקה של פיסות עץ גושני זו לזו ליצירת משטח עבודה חזק ועמיד.

עץ גושני- אלו חתיכות עץ שלמות שנחתכו לגדלים שונים ועברו סוגי של הדבקה, עיבוד וגימור. המשטח מסוג זה יכול להיות גולמי, וניתן להשאיר את הקנט רגיל או בלתי גזום.


יתרונות- נותן מראה "חם" ומגיע במבחר של טקסטורות וגווני עץ. עלות החומר יחסית זולה אך משתנה מסוג עץ אחד לאחר. הפלטות עמידות בפני מים וכתמים, מאחר והפלטה מצופה בלכה במס' שכבות. כמו כן עובי החומר נע בין 1.8 ס"מ ועד 4 ס"מ.

חסרונות- למרות שהחומר עמיד בפני חום, אך אינו עמיד בפני חום קיצוני, כגון סירים שהונחו ישר מהכיריים. ישנה מגבלה של גודל פלטה, אשר רובם לא עוברות את 100X300 ס"מ. למרות שהעץ מצופה בלכה המגינה עליו, מומלץ לעבוד עליו עם קרש חיתוך, על מנת לא לפצוע את הלכה אשר מגינה עליו.


7) בטון וטרצו- חומר נוסף שנחשף לעולם העיצוב עד לא מזמן ותופס תאוצה הוא הבטון והטרצו מבוססי קוורץ ותוספים נוספים.

זהו משטח מודרני והוא מחליף את המשטחים המסורתיים שהכרו עד היום. המשטחים הללו נותנים לחלל בו הם נמצאים מראה מיוחד ושונה.

יתרונות- המגוון של הטקסורות והגוונים הינו רחב ומגוון, המשטחים נעשים לפי הזמנה והתאמה אישית. ועל כן כל משטח יותר שונה וייחודי מהמשטח שבא אחריו. ניתן ליצור מראה אחיד ללא "חיבורים".

אחד היתרונות של משטח זה למרות העמידות שלו לשריטות מאחר והוא מוגן ע"י מריחת סילר פוליאוריטני המותאם למוצרי מזון ששומר עליו מפני שריטות וכתמים, ניתן לבצע ליטוש של החומר לאחר מס' שנים ולחדש אותו ובעצם לקבל משטח חדש לגמרי. מתאים לשימוש גם למטבחי חוץ. חסרונות: מצריך תחזוקה כל כמה שנים המתבצעת ע"י ליטוש המשטח. לא מומלץ להשתמש עם חומרי ניקוי המכילים חומצות.


אני כאן לשירותכם, יש לכם שאלות? התלבטויות? רוצים לשמוע עוד?

תוכלו לשלוח לי הודעה ב WhatsApp לצורך תיאום פגישה




84 צפיות0 תגובות
bottom of page